THEJAKARTAPOST.6.6.2020

Syarikat penerbitan Gramedia Indonesia kini mempelawa bakat-bakat baharu yang berminat untuk menyertai Gramedia Writing Project (GWP). GWP adalah platform menulis yang didukung oleh enam penerbit besar Gramedia.

Pada tahun ini, Rekata selaku perusahaan yang menganjurkan GWP mengadakan sebuah medan pencarian bakat, The Writer’s Show. Medan ini bertujuan untuk memilih penulis-penulis berbakat di Indonesia.

Mereka yang berminat boleh mendaftar dan memuatnaik manuskrip mereka secara atas talian. Bahan tulisan boleh mengenai apa jua genre asalkan tidak mengandungi bahasa celupar atau kebencian terhadap agama, suku kaum dan kumpulan masyarakat. 

Setiap manuskrip adalah di antara 100 hingga 300 halaman, menggunakan font 12-poin dan langkau 1.5 baris. Setiap penulis hanya dibenarkan menghantar satu penyertaan. Pendaftaran dibuka hingga 30 Jun 2020.

Proses memilih peserta seperti pendaftaran dan penulisan dimulai dari 2 hingga 30 Jun 2020. Cara pendaftarannya pun sangat mudah. Selepas mendaftar para penulis perlu menghantar karyanya ke portal yang disediakan. Melalui penyertaan di GWP, para peserta bukan sahaja dapat mengirim karya mereka, malah berpeluang untuk membaca hasil tulisan peserta lainnya.

Poster pertandingan The Writers’ Show

Peserta yang terpilih dalam proses seleksi berkesempatan untuk mengikuti kelas menulis novel bersama para mentornya. Terdapat enam editor dari masing-masing penerbit Kompas Gramedia yang akan menjadi mentor sekaligus editor bagi peserta terpilih.

Di akhir program ini, karya mereka yang terpilih berpeluang diterbitkan dalam bentuk ebuku mahupun edisi cetak oleh Gramedia sendiri. Tidak hanya itu, penulis terbaik akan diberikan keistimewaan untuk mengadakan pelancaranbukunya bersama Gramedia!

Mereka juga akan dipelawa menyertai berbagai acara kebangsaan mahupun acara  International Book Fair di tahun 2021. 

GWP mula dianjurkan pada 2013 oleh Rekata, sebuah syarikat digital dan hiburan. Ia mengawal hakcipta untuk enam syarikat penerbitan iaitu Gramedia Pustaka Utama, Elax, BIP, M&C, Grasindo dan Penerit Buku Kompas.

Pautan asal:
https://www.thejakartapost.com/life/2020/06/06/the-writers-show-searches-for-new-talented-indonesian-writers.html