Logo Indonesia International Book Fair ~ foto IIBF
Logo Indonesia International Book Fair ~ foto IIBF

Pesta Buku Antarabangsa Indonesia (IIBF) 2019 bermula hari ini 4 September hingga 8 September 2019. Ia akan berlangsung bertempat di Jakarta Convention Center.

IIBF adalah pameran buku tahunan yang dianjurkan oleh Ikatan Penerbit Indonesia, IKAPI. Ditubuhkan pada tahun 1980 di bawah nama Pameran Buku Indonesia, IIBF adalah titik pertemuan, acara strategik dan berprestij bagi para peserta pameran untuk mempromosikan kesusasteraan, seni, budaya, dan semua kandungan kreatif yang lain, melalui pelesenan hak dan cara kerjasama lain.

Para pengunjung ke Pesta Buku Indonesia ~ foto IIBF
Para pengunjung ke Pesta Buku Indonesia ~ foto IIBF

Indonesia mempunyai pasaran buku dan kesusasteraan terbesar di Asia Tenggara. Ia mempunyai penduduk yang lebih dari 270 juta orang, dengan lebih dari 10 juta daripadanya adalah penduduk Jakarta.

Para pengunjung membelek buku ~ foto tirto
Para pengunjung membelek buku ~ foto tirto

Terdapat lebih daripada 1,650 penerbit yang disenaraikan sebagai ahli IKAPI. Terdapat lebih kurang 40,000 judul buku baharu diterbitkan setiap tahun di mana kebanyakan tajuk-tajuk buku ini akan dibeli melalui pembelian hak dari seluruh dunia. Pada tahun-tahun kebelakangan ini, kerjasama antarabangsa juga menjadi semakin biasa di kalangan penerbit Indonesia.

Antara yang akan hadir pada IIBF tahun ini adalah, Candra Malik, seorang pengasas Sekolah Asing Syahadah Islam di Kabupaten Karanganyar, Jawa Tengah. Nama beliau juga dikenali sebagai tokoh Sufi, penulis, wartawan, penulis lagu agama, pelakon filem, penulis beberapa lajur dalam pelbagai media massa, dan pencipta lagu-lagu agama yang dinamakan lagu Sufi. Karya sastera Candra Malik telah diterbitkan dalam pelbagai media massa termasuk Kompas, Majalah Kesusasteraan Horizon, Koran Tempo Minggu, Suara Merdeka, Suara Karya, dan Majalah Femina.

Sidang akhbar Pesta Buku Indonesia ~ foto sindonews
Sidang akhbar Pesta Buku ~ foto sindonews

Antara aktiviti menarik yang berlangsung sepanjang IIBF termasuklah pertandingan menulis laporan ke pesta buku untuk peringkat sekolah. Untuk meningkatkan kegiatan Pergerakan Literasi Sekolah Antarabangsa, Rayakultura menjemput sekolah-sekolah untuk mengambil bahagian dalam 2019 Pesta Buku Antarabangsa Indonesia (IIBF) dimana pelajar diminta untui menulis laporan mengenai lawatan ke IIBF yang berlangsung pada 4-8 September 2019.

Ketua Umum IKAPI, Rosidayati Rozalina, berkata, Indonesia Partnership Programme merupakan program perdana. “Ia dianjurkan untuk menjual konten-konten Indonesia. Tahun ini kami berkesempatan mengundang pembeli yang berpotensi.”

Candra Malik, salah seorang pengkarya Indonesia ~ foto mojok
Candra Malik, salah seorang pengkarya Indonesia ~ foto mojok

Setakat ini, Bangladesh, Turki, Singapura, Malaysia, Perancis, Jamaika, Korea Selatan, Mesir, Kuwait, Kanada, England, Filipina dan Albania yang bakal menyertai program ini.

Video Pesta Buku Antarabangsa Indonesia 2019 di link ini: https://www.youtube.com/watch?v=J_B7itKv0Sg atau klik video dibawah untuk mula menonton.

Video Pesta Buku Antarabangsa Indonesia 2019