SUDIRMAN MOHD TAHIR.HARIAN METRO.14.4.2020

IBU pelakon cilik, Puteri Balqis Azizi iaitu Norashikin Mohd Aziz bersyukur apabila buku puisi 38 Poems of Puteri Balqis masih terjual sekali gus dapat menampung kehidupan mereka dua beranak sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dilaksanakan.

Puteri Balqis dan ibunya Norashikin Abdul Aziz. Pixcredit: portal iluminasi.com 

Norashikin berkata, dia tidak menjangka buku puisi itu masih mendapat sambutan.

“Kami bersyukur buku masih terjual macam biasa. Tidak jangka juga ada yang terus membeli. Seperti biasa, saya akan hantarkan kecuali jika ia membabitkan kawasan zon merah Covid-19.

“Sekarang pun Balqis sedang menyiapkan buku puisi versi bahasa Melayu pula. Doakan semoga usaha ini permudahkan,” katanya kepada Harian Metro.

Ditanya mengenai keperluan harian, Norashikin berkata, dia mengamalkan sikap berjimat cermat.

“Syukur, semua cukup. Makan apa yang ada dan berjimat,” katanya.

Norashikin berkata, hasil penjualan buku itu membolehkan dia menyewa satu lagi unit rumah pangsa bagi menempatkan gelandangan.

“Ada enam orang termasuk seorang mualaf. Saya sewakan sementara sebab semua tidak ada tempat. Mereka itu gelandangan yang kami memang kenal. Itu saja cara kami nak balas jasa peminat Aqish (Balqis). Ini pun rasa tak terbalas rasanya,” katanya.

Pautan asal:
https://www.hmetro.com.my/rap/2020/04/566393/cukup-tapi-kena-jimat-cermat-%E2%80%93-ibu-puteri-balqis

PELAKON cilik terkenal, Puteri Balqis, 13, mengakui pernah tidak makan tiga hari bersama ibunya, akibat kepayahan hidup dilalui. Mereka menyara kehidupan melalui jualan buku puisi hasil karyanya di sekitar Masjid jamek, Masjid India, Pasar Seni dan Jalan Petaling di Kuala Lumpur. 

Gadis yang juga pemenang Pelakon Wanita Terbaik (Drama) pada Anugerah Skrin 2014 pernah berkongsi cerita sedih itu pada program Bersamamu yang ditayangkan di TV3, pada Januari lalu.

 “Kami pernah terputus makan dalam dua ke tiga hari. Tapi, tak pernah sampai seminggu. Masih dapat makan walaupun sedikit untuk kami isi perut. Kalau terputus, kami ikat perut. Kami kena berjalan juga jual buku. Apabila sudah cukup dan dapat jual buku, dapatlah kami buat makan,” katanya.

Meskipun hidup dengan dugaan getir, Puteri Balqis masih gigih menjual buku puisinya. Pixcredit: kulihatlangitbir

Ibu bapa Puteri Balqis sudah bercerai sejak empat tahun lalu. Puteri Balqis memilih tinggal bersama ibunya dan melalui kehidupan susah senang bersama.

Marilah kita mendoakan kesihatan Puteri Balqis dan ibunya. Mudah-mudahan jika terserempak di ibukota, marilah kita bersedekah sambil mendapatkan buku puisi tulisan Puteri Balqis.

*Sebahagian besar daripada berita ini diambil dari Harian Metro. Terdapat struktur ayat yang disemasakan untuk tujuan keselesaan pembacaan.  – Editor