Kuala Lumpur, 23 April, – SEBENTAR LAGI, Kuala Lumpur akan dinobatkan secara rasmi sebagai Kuala Lumpur Ibu Kota Buku Dunia 2020. Saksikan perasmiannya secara live di  FB Page KL BACA dan Instagram @kualalumpurwbc hari ini, jam 12.00 tengah hari ini, 23.4.2020.

Pelancaran digital ini akan dimulakan dengan ucapan  Unesco Director General Audrey Azoulay, dan Datuk Bandar Kuala Lumpur, Datuk Nor Hisham A. Dahlan. Ini akan diikuti dengan bacaan puisi Merindui Buku karya Sasterawan Negara Datuk Seri A. Samad Said oleh Pelakon dan Pengarah Adlin Aman Ramli.

Lagu tema KLWBC 2020 berjudul  Surat Cinta Kuala Lumpur oleh Penyanyi dan Pencipta Lagu  Ramli Sarip akan turut dilancarkan.

Kuala Lumpur diisytihar sebagai Ibukota Buku oleh Unesco pada September 2018. Kuala Lumpur adalah kota yang ke 20 dunia yang terpilih sebagai kota buku.

Program setahun ini dianjurkan oleh Dewan bandaraya uala Lumpur dengan kerjasama Dewan Bahasa dan Pustaka, Perpustakaan Negara, Majlis Buku Kebangsaan Malaysia dan Mabopa.

Jangan lupa untuk ke FB KLBaca, jam 12.00 tengahari.