GOLONGAN pekerja binaan di Singapura adalah kelompok yang bertungkus lumus sehari suntuk dengan gaji yang sedikit. Mereka tinggal di asrama yang sesak demi membangunkan Kota Singa. Bagaimana pun, mereka tidak dipandang oleh warga kotaraya Singapura.

Para pekerja Bangladesh berhimpun sebelum memulakan tugas ~ foto business insider
Para pekerja Bangladesh berhimpun sebelum memulakan tugas ~ foto business insider

Kini seorang lelaki Bangladesh cuba memberi sinar kepada ribuan buruh kasar yang datang dari wilayah miskin di Asia itu.

M.D. Sharif Uddin, 40, telah menulis koleksi catatan diari dan puisi. Stranger to Myself atau Asing pada Diriku adalah karyanya yang mengisahkan suka duka hidupnya di Singapura. Ia menceritakan harapan tinggi yang dia bawa tatkala menjejakkan kakinya ke Singapura dan juga saat-saat jiwanya yang merana apabila mengharungi detik-detik merindui keluarga yang ditinggalkan.

Kulit buku Stranger to Myself karangan Sharif Uddin ~ foto Goodreads
Kulit buku Stranger to Myself ~ foto Goodreads

“Orang tak akan faham apa yang kami harungi. Mereka di kampung ingat kami hidup mewah di rantau orang,” kata Sharif. “Walaupun dah 11 tahun berlalu, saya masih berjuang untuk hidup.”

Terdapat 280,000 pekerja kontrak di bandaraya yang punyai populasi 5.6 juta ini. Bandaraya Singapura telah berdekad-dekad dibangunkan dari sebuah tempat perdagangan kepada hub kewangan.

Sinopsis di kulit buku Strangern to Myself ~ foto Singlitstation
Sinopsis di kulit buku Stranger to Myself ~ foto Singlitstation

Sharif bukanlah seperti lain-lain pekerja asing. Dia punyai sebuah kedai buku di Bangladesh. Tetapi keadaan begitu sukar hingga Sharif terpaksa meninggalkan isterinya yang sedang mengandung untuk mencari kerja di Singapura.

Tetapi, dia tidak bersedia dengan kehidupan baharunya ini. Di Bangladesh, dia adalah bos kedai buku. Kini dia seorang buruh dari 7.00 pagi hingga 7.00 malam membanting tulang empat kerat demi kehidupan. Dia tinggal di rumah yang menempatkan 25 orang pekerja lain sepertinya.

Tempat tinggal pekerja Bangladesh seperi Sharif Uddin di Singapura ~ foto independentBD
Tempat tinggal pekerja Bangladesh di Singapura ~ foto independentBD

Dia bekerja 28 hari sebulan. Jika ada kerja lebih masa, dia tak akan dapat bercuti walaupun sehari. Gajinya dahulu RM55 sehari sebagai buruh. Kini, dengan jawatan sebagai penyelia keselamatan, gajinya mencecah RM152 sehari.

Kerana itulah, di waktu luangnya, Sharif Uddin menulis. “Kadangkala saya terasa kesunyian dalam kebisingan kumpulan pendatang. Terasa berusia meskipun saya bolehlah dikatakan masih muda.”

Sharif rajin membaca. Sudah lama dia menyimpan sebuah diari dan menulis puisi. Hasil karyanya menjadi perhatian apabila dia mengirim puisinya ke sebuah penerbitan Bengali di Singapura pada tahun 2013.

Dia mula dijemput ke majlis bacaan puisi dan bicara buku. Akhirnya puisi-puisinya diterjemah ke bahasa Inggeris dan lahirlah buku : Stranger to Myself: Diary of a Bangladeshi in Singapore.

Buku itu diterbitkan pada tahun 2017 dan terjual lebih 700 naskhah. Pada tahun 2018 ia memenangi buku terbaik bukan fiksyen di Singapore Book Awards.

Sharif Uddin berposing dengan bukunya berlatarbelakangkan Singapura ~ foto nstcommy
Sharif berposing dengan bukunya berlatarbelakangkan Singapura ~ foto nstcommy

Goh Erk Kheng, penerbit buku Sharif berkata, buku itu punyai ‘kupasan yang mendalam dengan perasaan yang mendalam. “Ia membuka mata kita semua,” katanya.

Sharif percaya, pengorbanan golongan buruh pendatang membantu transformasi negara itu.

“Tiada sesiapa pun yang boleh menafikan sumbangan para pekerja asing. Kesengsaraan mereka terukir di setiap batu bata yang membina Singapura,” katanya.

Pautan asal dari akhbar The Star:
https://www.thestar.com.my/news/regional/2019/06/08/award-winning-book-spotlights-singapore-migrant-struggles/#HPbge59Y5tfl6OyU.99