Para peminat buku mempunyai dua tabiat buruk. Pertama, mereka membeli buku tetapi tak membacanya. Kedua ialah perangai lewat memulangkan buku ke perpustakaan.

Perpustakaan Pusat bandaraya Cape Town – foto Cape Chameleon
Perpustakaan Pusat bandaraya Cape Town – foto Cape Chameleon

Biasanya pihak perpustakaan mengenakan denda bila peminjam lewat memulangkan buku. Bila takut menerima denda yang banyak, ramai peminjam buku sudah tidak berani ke perpustakaan. Tetapi, bukankah itu akan menjauhkan peminat buku dengan perpustakaan itu sendiri?

Suasana santai Perpustakaan Pusat Cape Town – foto Cape Town Magazine
Suasana santai Perpustakaan Pusat Cape Town – foto Cape Town Magazine

Buku yang tidak dipulangkan itu barangkali terselit di bawah katil atau tersalah letak di celah-celah lain-lain buku. Tetapi bandaraya Cape Town, Afrika Selatan mempunyai cara yang bijak agar para peminjam datang untuk memulangkan buku lalu kembali ke perpustakaan.

Pihak perpustakaan memberi minggu pengampunan kepada kanak-kanak di bawah usia 12 tahun. Mulai 1 hingga 7 Jun, sesiapa yang mengembalikan buku yang terlewat dipulangkan boleh berbuat demikian tanpa apa-apa denda.

Pic 3: Kanak-kanak perlu dipupuk meminati buku – foto mommynearest

Tujuannya bukan semata-mata untuk mendapatkan 2,025 buku-buku yang lewat dipulangkan itu semula, tetapi juga untuk mengembalikan mereka untuk mengunjungi perpustakaan.

‘Kita mahu para pembaca kecil menjadi pembaca seumur hidup. Tetapi ia menjadi suatu cabaran apabila mereka tidak datang ke perpustakaan kerana terlewat memulangkan buku,” kata ahli jawatankuasa perkhidmatan komuniti bandaraya, Zahid Badroodien.

Buku David & Goliath – foto hachette book group
Buku David & Goliath – foto hachette book group

Di antara buku yang paling banyak lewat dipulangkan ialah buku David and Goliath.

Artikel adaptasi dari: news24 oleh Jenni Evans