Bandaraya Sharjah – foto oleh wikipedia.com

Lembaga Buku Sharjah akan menganjurkan Pesta Buku Emirati yang pertama dari 26 hingga 28 Mei sebagai memperingati 26 Mei sebagai Hari Penulis Emirati.

Acara budaya selama tiga hari ini adalah sebahagian daripada perayaan Sharjah sebagai Kota Buku Dunia pada tahun ini. Pesta Buku Emirati yang melibatkan 22 penerbitan dan para penulis serta cendekiawan negara ini akan diadakan di ibupejabat Lembaga Buku Sharjah. Pesta buku ini akan diadakan dari jam 9.30 malam hingga 12.30 pagi.

Seorang pembaca memilih buku bacaan – foto oleh The National

Ribuan naskhah buku karya penulis Emiriah Arab Bersatu akan terpamer di pesta buku ini. Para pengunjung akan dibawa menghadiri seminar dan perbincangan yang dihos oleh ramai penulis kreatif Emiriah.  

Pengerusi Lembaga Buku Sharjah Ahmad bin Rakkad Al Ameri berkata, “Pameran ini memberi peluang kepada para penulis Emiriah untuk menunjukkan karya dan pengalaman mereka kepada penerbit dan juga khalayak ramai.”

Pic 3: Pesta Buku Antarabangsa Sharjah – foto business wire

Sharjah adalah bandaraya yang ketiga besar di Emiriah Arab Bersatu. Berbanding dengan bandaraya Dubai yang lebih modern, Sharjah pula adalah kota budaya. Arkitektur perumahan dan muziumnya menggambarkan budaya Emiriah.