TheIndianExpress.28.11.2020.AssociatedPress

Pada waktu senggang, Mahinda Dasanayaka akan meletak buku di atas motorsikalnya sebelum memacu ke kawasan pergunungan ladang teh menemui kanak-kanak miskin di perkampungan Sri Lanka. 

Mahinda berbuat begitu apabila melihat kanak-kanak itu tidak mendapat bahan bacaan yang baik. Dia memulakan projek ‘Buku dan Aku’ tiga tahun lalu. Kini projeknya amat popular di kalangan kanak-kanak.

“Ada di antara mereka yang tak pernah melihat buku kanak-kanak,” katanya yang juga bertugas sebagai Pegawai Perlindungan Kanak-kanak.

Pada hujung minggu, Mahinda akan memacu motorsikalnya ke kampung-kampung untuk mengagihkan buku-buku secara percuma. “Kanak-kanak itu semuanya teruja. Mereka memang menanti kedatangan saya,” ujarnya lagi.

Koleksinya mengandungi lebih 3,000 buah buku dari pelbagai judul. Setakat ini, programnya telah menarik lebih 1,500 kanak-kanak. Beliau menggunakan duitnya sendiri untuk membeli buku. Lain-lain buku diberikan oleh kawan-kawan, rakan sekerja dan juga para dermawan.

Mahinda Dasayanaka menggunakan motorsikalnya sebagai perpustakaan bergerak. Pixcredit: TheIndianExpress

“Buku boleh mengubah masyarakat. Ia membawa keamanan kerana tiada sesiapa pun yang akan marah-marah dengan buku,” kata Mahinda.

Usahanya tidak dipandang sepi. Seorang Pengurus Kanan stesen radio Neth FM, Nuwan Liyange menggelar Mahinda ‘seorang hero masakini.’ Stesen radio itu juga membantu Mahinda mengumpul buku. 

Mohamed Haris Shihara, seorang guru asuhan kanak-kanak amat menyanjungi usaha Mahinda kerana memberi peluang kepada 100 kanak-kanak di desanya memiliki buku. “Usaha ini amat terpuji kerana ia membina minat membaca di kalangan kanak-kanak.”

Mahinda tidak mencari keuntungan dari usahanya. “Saya akan gembira bila melihat kanak-kanak membaca buku. Dan ramai kanak-kanak berkata yang buku telah mengubah hidup mereka. Inilah kebahagiaan saya.”

Pautan Asal: https://indianexpress.com/article/books-and-literature/books-by-bike-sri-lankan-man-runs-mobile-library-for-kids-7070191/

Gambar Utama: Kanak-kanak teruja mengerumuni motorsikal Mahinda mencari buku bacaan. Pixcredit: TheIndianExpress.