THE STAR.TERENCE TOH.24.10.2020

Meskipun kedai-kedai buku dibenarkan beroperasi ketika PKPB ini, banyak premis menghadapi kekurangan para pengunjung.

Apakah rancangan jangka panjang mereka untuk mengatasi keadaan ini? Kebanyakan kedai-kedai buku indie ini sudah berpindah ke cara online untuk terus bernafas.

LIT BOOKS di Petaling Jaya hanya beroperasi secara online. 

“Kami rasa peningkatan kes-kes di daerah Petaling lebih membimbangkan daripada PKP terdahulu. Kerana itu, kehadiran kami secara online lebih stabil,” ujar pengasas bersama kedai buku itu, Fong Min Hun.

Vannitha Balasingam, pengasas kedai buku A WORD AFFAIR di Taman Desa, Kuala Lumpur masih membuka kedainya dalam tempoh PKPB ini. Kedainya hanya dibuka pada Rabu, Sabtu dan Ahad. Para pengunjung pun kian berkurangan.

“Ramai di kalangan pelanggan tetap saya kini membuat pesanan online. Mereka datang untuk mengambil pesanan ataupun meminta saya mengirimnya.”

Pengasas BOOKS N BOBS, Rachel Ang pula menjual bukunya secara online. PKPB ini menaikkan pesanan buku kerana ramai yang tidak boleh bekerja dan hanya ingin duduk membaca.

Namun, katanya, “Jika PKPB ini dilanjutkan melebihi sebulan, jualan akan merudum kerana ekonomi akan jadi teruk dan para pengguna akan berjimat cermat.”

Pautan asal:

https://www.thestar.com.my/lifestyle/culture/2020/10/24/cmco-bookshops-more-prepared-but-still-face-sales-challenges