HARMEET KAUR.CNN.13 MARCH 2020

Apabila coronavirus diisytihar sebagai sebuah pandemik, khalayak pembaca mula mencari ketenangan dengan menonton wayang dan juga membaca buku-buku mengenai penyakit-penyakit wabak yang lain.

Terdapat di antara karya-karya yang dibaca itu mempunyai persamaan yang menyeramkan. Ini menjadikan mereka mendakwa sesetengah penulis sudah meramal penularan coronavirus.

Salah satu contoh yang nyata ialah novel thriller Dean Koontz berjudul The Eyes of Darkness.

Dalam sebuah ciapan yang dikongsi khalayak, seseorang mengatakan Koontz telah meramal penularan coronavirus apabila dia terbaca sebuah halaman di dalam novel itu. Namun, adalah keterlaluan untuk mengatakan Koontz telah meramalnya. Bukankah novel itu hanya sebuah karya fiksyen?

Bagaimana pun, mari kita lihat apa yang sebenarnya ditulis oleh David Koontz ini.

Dalam sebuah petikan halaman daripada novel itu, watak Dombey menceritakan bagaimana seorang saintis China membawa senjata biologi yang diberi nama ‘Wuhan-400’ ke Amerika Syarikat.

Terjemahan halaman 555 novel The Eyes of Darkness:

“Untuk faham,” kata Dombey, “kamu kenalah mengimbau 20 bulan nan lalu. Pada waktu itu, seorang saintis China bernama Li Chen telah lari ke Amerika Syarikat. Dia bawa bersamanya sebuah rekod penting lagi berbahaya mengenai sebuah senjata biologi pada dekad itu. Mereka gelar benda itu, Wuhan-400 kerana ia dibangunkan di makmal RDNA  di luar bandaraya Wuhan. Ia adalah campuran mikro organisme yang ke 400 yang dibina di makmal penyelidikan itu.”

Pertama, dalam novel asal The Eyes of Darkness yang diterbitkan pada tahun 1981, senjata biologi ini diberi nama “Gorki-400,” yang berbaur Russia. Nama itu ditukar kepada “Wuhan-400” apabila buku itu diedar kembali pada tahun 1989, menurut akhbar The South China Morning Post.

Adalah benar, coronavirus berpunca dari Wuhan, China, Namun, ia bukannya ciptaan dari sebuah makmal menurut teori konspirasi yang tiada kesahihan. Ia juga telah dinafikan oleh saintis dari China dan juga Barat.

Pakar-pakar sedang mengkaji sumber asal virus itu. Penyelidikan mendapati ia mungkin datang dari kelawar yang kemudiannya berjangkit kepada manusia; sama seperti epidemik SARS pada tahun 2003. 

Dalam buku itu, virus itu membunuh manusia pada kadar 100 %, menurut watak Dombey. Namun yang sebenarnya, coronavirus tidak mampu membunuh semua mangsanya.

Pada kenyataannya, mereka yang dijangkiti virus ini (merujuk Covid-19) akan menampakkan kesannya selepas lima hari dijangkiti yang mula kelihatan dalam tempoh dua minggu. Dan, kadar kematian tidak pernah sampai hingga 100 %.

Meskipun virus itu boleh membunuh, warga tua dan mereka yang punyai kelemahan dalam sistem imuniti diri atau keadaan kesihatan lain yang akan berdepan dengan risiko yang serius.

Pakar-pakar mengatakan kadar kematian dijangka antara 3 % hingga 4 % sahaja di seluruh dunia berdasarkan statistik yang diperolehi.

Justeru itu, meskipun Dean Koontz adalah seorang novelis yang mengagumkan, dia bukannya seorang peramal!

Sumber:

https://edition.cnn.com/2020/03/13/us/dean-koontz-novel-coronavirus-debunk-trnd/index.html