AARON ROBERTSON/LITHUB.COM/27.2.2020

PADA hari ini, teori-teori konspirasi bukan sesuatu yang boleh diambil enteng. Ramai penulis memaklumi, teori-teori konspirasi itu adalah satu bentuk ekspresi masyarakat yang berada di dalam keresahan dan kebimbangan.

Ia berkembang pada masa ketidakpastian. Malangnya ia berlaku apabila dunia begitu bimbang dengan coronavirus. Kelmarin, majalah politik Politico melaporkan, para penyokong Presiden Amerika Donald Trump percaya coronavirus adalah daulah terpendam yang bertujuan untuk menjatuhkannya.

Majalah Business Insider turut melaporkan mengenai bercambahnya buku-buku teori  konspirasi coronavirus di Amazon. Judul-judul seperti  Jesus vs Satan: The Origins of Coronavirus dan Military Virus Apocalypse: Biological Warfare, Bioweapons and China Coronavirus Pandemic.

Apakah buku-buku ini melanggar panduan kandungan Amazon? Seorang jurucakap Amazon berkata, syarikatnya memberi keutamaan kepada pelbagai pandangan.

Meskipun terdapat banyak buku swaterbit yang ditulis dengan niat baik, ia hanyalah berbentuk sindiran. Rush Limbaugh, seorang pengulas isu-isu politik yang terkenal di radio Amerika merumuskan, ‘isu kesihatan global telah menjadi senjata untuk membelasah Presiden Amerika!

Sumber: