WILLIAM YEN/FOCUS TAIWAN/30 JANUARI 2020

Taipei ~ Pesta buku 2020 Taipei International Book Exhibition (TIBE), yang dikunjungi lebih 580,000 pelawat pada tahun lalu telah ditangguhkan ke bulan Mei. Pestabuku yang bakal berlangsung pada 4-9 Februari ini ditangguh ke bulan Mei dari 7-12.

Penangguhan ini berikutan dengan menularnya virus coronavirus. Demikian kenyataan Kementerian Kebudayaaan. Sebelum itu, Taipei Book Fair Foundation, perwakilan pempamer serta persatuan penerbit telah berbincang dan memutuskan pestabuku itu perlu ditangguhkan.

Di negara Taiwan, 8 orang telah disahkan menghidap coronavirus sementara di negara Cina, lebih 7,000 mangsa dengan 170 kematian telah direkodkan sejak Disember tahun lalu.

Keputusan penangguhan itu juga diambil kerana pihak penganjur menjangka jumlah pengunjung akan berkurangan. Ramai pempamer dari luar negara telah membatalkan penyertaan mereka. Bagaimana pun, Taipei Book Fair Foundation memutuskan untuk tetap memberi kemasukan percuma kepada para pelancong dan mereka dari luar negara untuk berkunjung ke pestabuku pada Mei hadapan.

Betapa pun, Menteri Kebudayaan Cheng Li-chiun berkata, meskipun pestabuku tersebut telah ditangguh, kementeriannya tetap mempromosi tabiat membaca dan kempen membeli buku pada bulan Februari ini.