MelayuBangkitNews | Dang Anuum | 3.11.19

Kuala Lumpur — Buku Rahsia Pengutip Sampah Jadi Jutawan kini mendapat perhatian apabila dilancarkan di Perpustakaan Negara oleh Ketua Pengarah Perpustakaan Negara, Puan Maizan Ismail baru-baru ini.

Buku terbitan Syarikat Maleq Rezki Enterprise itu diharap dapat memberi inspirasi kepada anak-anak muda yang dibelenggu kemiskinan dan kesusahan untuk membina kejayaan.

Peneraju Syarikat Azlan Al Amin Properties, Mohamad Azlan Al Amin, 32, berkata, perubahan hidupnya bermula pada Ramadhan 2010.

Azlan menurunkan tandatangan di majlis pelancaran bukunya ~ foto MBNews

“Kerana kemiskinan keluarga dan pernah hidup terpulau di tengah-tengah masyarakat sewaktu kecil, saya tekad mahu mengubah nasib keluarga ke arah yang lebih baik.

Kerana tiada pilihan, saya pernah bekerja sebagai pengutip sampah di Kem TUDM Gong Kedak, Pasir Puteh, Kelantan.

“Pekerjaan itu tidak lama kerana dengan gaji yang kecil, saya tidak mampu berbuat yang terbaik untuk membantu keluarga keluar dari kepompong kemiskinan.

Azlan merakam momen nostalgia di rumah kampungnya ~ foto bookcafe

Akhirnya saya tekad meninggalkan rumah dengan berbekalkan RM1.30 untuk mencari kerja demi mengubah nasib diri dan kelurga saya,” katanya.

Azlan berkata dia memohon pada ibunya agar jangan sedih dan selalu doakan kejayaannya.

“Saya yakin, sebelum diberi nikmat, pastilah saya akan diuji oleh Allah SWT terlebih dahulu,” katanya.

Azlan pernah bekerja sebagai pemungut sampah di sini ~ foto pugkweekly

Mohamad Azlan Al Amin dilahirkan dalam keluarga yang miskin tegar dan berasal dari Kg Tok Raja, Besut, Terengganu.

“Saya mempunyai 21 adik-beradik seibu seayah, lima daripadanya meninggal dunia sewaktu kecil,” katanya.

Menurut Mohamad Azlan Al Amin, keluarganya pernah dibanci sebagai keluarga paling miskin di Kg. Tok Raja, Besut, Terengganu suatu ketika dahulu, iaitu sekitar awal tahun 90-an.

“Kemiskinan inilah yang menjadikan kami sekeluarga sentiasa menghargai apa sahaja nikmat yang ada asalkan halal dan penuh keberkatan,” katanya.

Di dalam bukunya, Azlan berkongsi kisah benar perjalanan hidupnya dan bagaimana dia bangkit untuk keluar dari kemiskinan.

Bagi orang ramai yang ingin mendapatkan buku motivasi dan penuh inspirasi mengisahkan perjalanan hidup beliau bertajuk RAHSIA PENGUTIP SAMPAH JADI JUTAWAN ini, mereka boleh mendapatkannya di kedai-kedai buku berdekatan.

Pembelian juga boleh menghubungi talian 0132269442,0132409442 dan 0132889442 atau pembelian secara online.

Artikel asal:
https://www.facebook.com/MelayuBangkitNews/?epa=SEARCH_BOX