NATALIE ZAMORA, MENTALFLOSS.COM,  JULY 26, 2019

PARA PEMINAT siri Harry Potter semuanya kenal siapakah J.K Rowling. Tetapi tidak ramai yang tahu siapakah dia Robert Gailbraith. Inilah nama jantan yang Rowling gunakan untuk karya yang tidak kurang hebatnya.

Novelis J.K Rowling ~ foto mirror

Meskipun pada mulanya Rowling mahu merahsiakan nama Robert Gailbraith, dia terpaksa juga mengaku yang nama itu adalah dirinya setelah beberapa bulan novel The Cuckoo’s Calling berada di pasaran pada tahun 2013. Tapi, buat apa Rowling guna nama lain?

Dalam satu temubual pada tahun 2015 dengan National Public Radio, beliau berkata dia terpaksa menggunakan nama itu kerana dia terlalu popular dengan siri Harry Potter. Para peminatnya mengenali beliau dengan nama J.K Rowling. “Perhubungan saya dengan para peminat terlalu bermakna buat saya.”

Novel-novel J.K Rowlings yang menggunakan nama pena Robert Gailbraith ~ foto  vox

“Sebagai penulis Harry Potter, saya merasai tekanan kerana popular. Anda tentu tahu macam mana perasaannya bila saya buat sesuatu yang berbeza. Nama pena saya mungkin berdiri tegak atau berkecai musnah.”

Rowling turut memberitahu mengapa beliau memilih nama ‘Robert.’ Katanya, dia menganggap salah seorang Presiden Amerika, Robert F. Kennedy sebagai heronya. Ketika meningkat remaja, beliau pernah punyai angan-angan untuk menggunakan nama Ella Gailbraith.

“Ketika kanak-kanak, saya benar-benar mahu dipanggil Ella Gailbraith. Tak tahulah, kenapa. Tetapi nama itu begitu menarik.”

Setelah novel The Cuckoo’s Calling, beliau menulis The Silkworm (2014),Career of Evil (2015) dan Lethal White (2018) dalam siri Cormoran Strike.

Rowling berkata, nama Robert itu bukannya satu strategi pemasaran. Tetapi penerbit dan agen penerbitannya bersetuju dengan penggunaan nama samaran itu. “Jika jualan menjadi sasaran saya, tentulah saya lebih suka menggunakan nama J.K Rowling.”

Apabila novel yang menggunakan nama pena Robert Gailbraith iaitu The Cuckoo’s Calling berada di pasaran, keadaan menjadi agak rumit. Jualan novel itu nampaknya jadi akan setanding dari segi tempoh jualan dengan novel pertama J.K Rowling.  

Novel Harry Potter and the Philosopher’s Stone yang difilemkan ~ foto wikipedia

“Jualan The Cuckoo’s Calling pada tiga bulan pertama novel itu hampir setanding dengan jualan novel Harry Potter and the Philosopher’s Stone.

Di negara kita, tentu ada penulis yang menggunakan lebih daripada satu nama pena. Tapi siapa yang kenal siapakah mereka. Boleh kita share?

Jom tonton Video Channel4: reaksi pembaca bila mengetahui Robert Gailbraith adalah JK Rowlings: