PERPUSTAKAAN NEGARA QATAR bukan seperti mana-mana perpustakaan biasa yang suram, berhabuk dan sunyi. Sebaliknya ia dihiasi lampu dan buku-buku yang mengelilingi anda. Perpustakaan ini menggunakan konsep terbuka kerana ia tidak punyai kawasan-kawasan yang ceruk.

Pemandangan Perpustakaan Negara Qatar dari Luar

Arkitekturnya begitu menarik kerana ia nampak luas kerana pencahayaannya yang baik. Para pengunjung bukan sahaja asyik membelek buku, malah mereka asyik memandang ke kawasan sekitar untuk melihat seni binanya yang begitu unik dan terancang.

Inilah perpustakaan yang punyai paling banyak buku. Terdapat satu juta naskhah buku dan 500,000 edisi digital. Ia juga menawarkan buku dan e-buku samada fiksyen dan bukan fiksyen. Buku-buku bestseller dan juga buku-buku klasik, majalah, jurnal, DVD, CD dan buku audio juga terdapat di perpustakaan ini.

Di antara 1,000,000 buku yang terdapat di perpustakaan ini ~ foto dailystar

Ia memainkan peranan melalui tiga fungsi utama. Pertama, sebagai perpustakaan negara. Kedua sebagai pusat penyelidikan universiti dan ketiga sebagai sebuah perpustakaan awam

Berpuluh-puluh orang pelajar mengunjunginya. Di perpustakaan kanak-kanaknya sahaja, kesemua buku telah habis dipinjam!

Ia dikenali sebagai sebuah perpustakaan yang bising kerana rekabentuknya seperti sebuah balai menanti sebuah lapangan terbang.

Perpustakaan di Doha Education City ini adalah yang terbesar di Timur Tengah.

Para pengunjung menghadiri acara ~ foto qnlqa

Sejak ia dibuka pada tahun 2018, ia telah menganjurkan lebih 1,000 acara yang mana kebanyakannya adalah pertemuan dengan penulis dan cendekiawan dari Eropah dan Utara Amerika.

Meskipun buku-buku di perpustakaan ini tidak melalui tapisan, namun kesemua buku-buku yang terdapat di perpustakaan ini patuh kepada beberapa piawaian.

Para pembaca dari Qatar dan juga dari luar negara menganggap perpustakaan ini sebagai syurga buku.

Terdapat sebuah Perpustakaan Warisan di bangunan ini. Ia menyimpan pelbagai maklumat mengenai Qatar dan kawasan sekitar termasuk catatan pengembara, manuskrip Arab, peta sejarah, peralatanj sains dan juga foto-foto awal.

Sejumlah 2,400 manuskrip bernilai tinggi termasuk Mushaf al-Quran, sastera Arab dan subjek seperti geografi, astronomy dan matematik. Terdapat juga bahan-bahan mengenai tamaddun Islam-Arab termasuk makalah dari Ibn Sina.

Perpustakaan Negara Qatar ini bukan biasa-biasa: mereka ada opening video sendiri! Jom tonton!

Maklumat Lanjut di Laman Web Perpustakaan: https://www.qnl.qa/en