MINAT membaca masyarakat Malaysia kian meningkat berdasarkan jumlah yang menjadi ahli Perpustakaan Negara. Terdapat peningkatan jumlah keahlian bilamana 2,563 memohon menjadi ahli pada bulan Februari. Jumlah ini bertambah kepada 4,153 ahli bulan Mei.  

Bagaimana pun, ia hanya statistik penambahan peminat buku dan bukannya pembeli buku. Jualan buku terbitan tempatan nampaknya menurun. Menurut MABOPA (Malaysian Book Publishers Association), penurunan ini mengakibatkan para penerbit mengurangkan cetakan buku.

“Rakyat Malaysia gemar membaca. Tetapi kita perlu fokus dan mencari jalan untuk meningkatkan budaya membaca di Malaysia,” demikian ujar Presiden MABOPA, Arief Hakim Sani Rahmat.

Jumlah pendapatan penerbit buku menguncup sebanyak 29 % daripada RM1,192 pada 2014 bilion kepada hanya RM847 juta pada tahun 2016.

“Pendapatan mula menurun pada 2015. Pada tahun 2016 ia semakin mengelongsor apabila kerajaan menamatkan skim baucar buku kepada para pelajar. Satu lagi faktor adalah kurangnya kuasa beli pengguna,” kata Arief.

Industri buku menerima kesan apabila cukai insentif RM1,000 untuk buku digantikan dengan cukai gaya hidup berjumlah RM2,500 dia mana ia melibatkan buku, langganan internet dan lain-lain perbelanjaan pada tahun 2017.

Kedai buku 24 jam, Book Xcess di tamarind Square, Cyberjaya antara tempat subur dengan minat membaca ~ foto mix
Kedai buku 24 jam, Book Xcess di tamarind Square, Cyberjaya antara tempat subur dengan minat membaca ~ foto mix

Pada tahun lalu, 18,663 judul dari kategori bahasa dan sastera diterbitkan, menurut statistik buku-buku yang terdaftar di bawah Akta Depositori Perpustakaan.

Rakyat Malaysia membaca 15 buku setahun menurut kajian Perpustakaan Negara pada tahun 2014. Namun ia masih jauh daripada standard antarabangsa iaitu 40 judul buku setahun.

Arief berkata, pihak persatuan yakin, tabiat membaca akan meningkat sejajar dengan pertumbuhan ekonomi dan kemajuan sosialnya.

“Kami harap pihak kerajaan akan membantu merangsang budaya membaca melalui insentif cukai, khususnya yang melibatkan bahan bacan, derma buku dan royalti daripada menulis.

“Walaupun terdapat insentif, tetapi kita perlukan lebih banyak insentif lain terutamanya kerana kos sara hidup yang meningkat.”

Arief juga berharap pihak perpustakaan akan memperoleh dana untuk membeli dan menyimpan koleksi buku-buku terbaharu.

Pada bulan Mac, adalah dilaporkan Menmteri Pelajaran Dr. Maszlee Malik berkata beliau akan mengembalikan baucar buku RM250 yang telah dilaksanakan sebelum ini pada tahun depan.

Pada waktu ini, pihak kementerian hanya memberi RM100 pada setiap pelajar di bawah program Bantuan Pendidikan Tinggi Pelajar.

Bantuan yang dikenali sebagai Kad Diskaun Siswa ini disalurkan ke kad debit para pelajar. Ini membolehkan mereka membeli bahan bacaan, alatulis, peralatan komputer dan juga akses internet.

Meskipun masa telah berubah, pihak kementerian percaya, budaya membaca adalah kunci kepada masyarakat yang membangun,

‘Pihak sekolah telah menjalankan pelbagai usaha untuk meningkatkan minat para pelajar kepada budaya membaca dengan mengadakan minggu membaca dan juga melaksanakan program Nadi Ilmu Amalan Membaca, NADI.”


Artikel asal:
https://www.thestar.com.my/news/nation/2019/06/23/malaysians-love-reading-but-fewer-local-books-sold/