INGAT tak pada dialog ‘I’ll be back,’ yang dilafaz aktor Arnold Schwarzenegger dalam filem The Terminator? Dialog itu menjadi catchphrase yang popular.
2. Kerana kepopularannya, sebutan robot The Terminator yang bersuara parau itu digunakan berulang lagi dalam siri-siri Terminator kemudiannya. Kekuatan dialog itu menjadikan ia dipilih oleh American Film Institute sebagai di antara 100 Movie Quotes sempena ulangtahun pertubuhan itu yang ke-100.
3. Itulah dialog. Ia membawa kesegaran kepada cerita kerana ia bersifat semasa. Apa maksud bersifat semasa? Lazimnya kita akan dapati dua bentuk pendekatan penceritaan di dalam novel.
4. Pertama, naratif iaitu penceritaan dalam bentuk keterangan. Keterangan ini boleh sahaja mengenai masa lalu, masakini mahupun mengenai masa depan.
5. Kedua, penceritaan melalui dialog. Berbeza dengan naratif atau prosa, sebaik sahaja dialog digunakan, percakapan dua watak yang bertutur akan memberi ‘suara’ kepada pembacaan. Melalui dialog, kita akan ‘mendengar’ percakapan dua watak di dalamnya.
6. Samada pertuturan itu adalah daripada dua pahlawan dahulukala, ayah dan anak yang sedang berbual pada malam tadi mahupun pertuturan dua robot pada tahun 3000, percakapan itu menjadikan penceritaan novel itu bersifat semasa kerana dua watak yang sedang berbual itu muncul di layar minda pembaca.
7. Kerana itu, dialog amat penting untuk menghidupkan novel kerana ia memberi nyawa kepada penceritaan.
8. Bagaimana pun, dialog yang ditulis perlulah menarik. Ada soalan dan jawapan, ada ya dan tidak, ada pro dan kontra. Untuk menjadi tarikan kepada pembacaan, penulis perlu elakkan klise dalam dialog.
9. Dialog seperti ‘Apa khabar?’ yang disebut oleh watak A dan dijawab ‘Khabar baik!’ oleh watak B adalah pembuka kepada kebosanan pembacaan kerana dialog sedemikian adalah kata-kata basa basi yang lazim kita gunakan bila bertemu seseorang.
10. Barangkali, soalan ‘Apa khabar?’ oleh watak A dijawab dengan memutar jawapan oleh watak B seperti ~ ‘Khabar apa yang kau nak? Khabar baik atau khabar buruk?’
11. Jawapan yang tidak klise akan membuat pembaca lebih seronok hendak membaca isi novel itu seterusnya.
12. Soalan ‘Apa khabar?’ juga boleh dijawab ~ ‘Buat apa tanya? Engkau pun tau apa yang menimpa aku!’ ‘Khabar apa-apa ajelah!’ atau ‘Khabar baik, sangat-sangat!’
13. Pendek kata, perkataan yang diguna di dalam dialog boleh memberi imbasan dan membina persepsi mengenai mood perhubungan di antara watak A dan watak B. Sebaiknya, dialog yang digunakan mestilah mengikut suasana yang ingin digambarkan.
14. Andainya dalam keadaan tenang, ayat yang diguna bolehlah panjang, panjang. Sebaliknya dalam keadaan cemas, gunakan ayat yang pendek-pendek. Orang yang cemas tak cukup nafas, sebab itu ayatnya pendek-pendek.