We, The Survivors
oleh Tash Aw

Bahasa: Inggeris
Genre: Fiksyen
Penerbitan: 18 Mar 2019, HarperCollins Publishers
Halaman: 336
Penulis: Website | Instagram | Twitter | Goodreads

SINOPSIS

Pengakuan seorang pembunuh yang meremukkan, pedih, tidak dapat dilupakan – yang mendedahkan sebuah kisah mengenai kelas, pendidikan dan sebuah takdir yang tidak dapat dielakkan.

Ah Hock adalah seorang lelaki biasa dan tidak berpendidikan yang dilahirkan di sebuah perkampungan nelayan Malaysia dan kini cuba untuk membina laluannya di sebuah negara yang menjanjikan kekayaan dan jaminan kepada semua orang, tetapi dengan menyerahkan hanya kepada beberapa orang yang terpilih. Dengan masyarakat Asia yang berubah di sekelilingnya, seperti ramai yang lain yang terperangkap di dalam dunia pekerjaan yang dibayar dengan gaji yang tidak setimpal yang hanya cukup makan, akhirnya membuatkannya membunuh pekerja asing dari Bangladesh.

Dalam tradisi Camus dan Houellebecq, penerangan Ah Hock yang jelas dan menarik mengenai tahun-tahun yang membawanya kepada perlakuan ganas ini – ianya diceritakan dalam beberapa hari kepada seorang wartawan tempatan yang hidupnya telah mengambil kursus yang berbeza – ianya merupakan potret orang luar seperti tidak lain, pandangan anti-nostalgia mengenai kehidupan manusia dan kemusnahan harapan. Ia adalah karya seorang penulis di puncak kuasa.